Hallon och vit choklad-muffins

Recept hämtat från boken Muffins  av Sue McMahon som jag köpt på Ica Maxi.

Räcker till 24 minimuffins

Detta behöver du:
  • Plåt för 24 minimuffins med pappersformar
Till muffinsen
  • 50 g rumstempererat smör
  • 50 g strösocker
  • 1 ägg
  • 50 g extra fint mjöl
  • 1 msk mjölk
  • 50 g vit choklad, hackad
Till toppingen
  • 1 dl crème fraiche
  • 200 g vit choklad, smält
  • 24 hallon
  1. Värm ugnen till 190° C.
  2. För att göra muffinsen, rör smör och socker pösigt. Tillsätt ägg, mjöl och mjölk och rör till en slät smet. Vänd ned chokladen. Fördela smeten i formarna och baka i mitten av ugnen i 12 till 15 minuter tills muffinsen har rest sig och är fasta i mitten. Ta ut muffinsen ur ugnen, lägg över dem på ett galler och låt svalna.
  3. Till toppingen: Rör ned crème fraiche i den smälta chokladen. Låt svalna och tjockna något om det behövs. Skeda eller spritsa smeten ovanpå muffinsen. Lägg ett hallon på varje muffin innan chokladtoppingen stelnar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här (gäller det datorn jag har haft ute annons på så är den såld nu och jag använder inte denna blogg längre. Besök istället min nya blogg på adressen http://frokencederberg.blogg.se/):

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0