Brandgul morotssoppa

4 portioner

Förberedelsetid:
20 min
Tillagningstid: 20 min
Färdigt på: 40 min
Ingredienser
1 l grönsaksbuljong
2 st orange eller gula paprikor (kan uteslutas)
4 st medelstora morötter
1 st gul lök
2 st potatisar smör att steka i
0.5 st pressad apelsin eller efter smak
örtsalt
nymalen svartpeppar
1 krm cayennepeppar

Basilika-crème fraîche:
0.2 kruka basilika
2 dl crème fraîche
salt
nymalen svartpeppar

1. Sätt ugnen på 250 grader, grillvärme. Koka upp buljongen. Lägg in paprikorna och grilla tills skalet bubblar sig, cirka 10 minuter. Vänd på dem några gånger. Ta ut, dra av skalet och ta ur kärnorna.

2. Skala och skär morot, lök och potatis i större bitar. Fräs dem i lite smör och lägg ned i buljongen. Koka tills de är mjuka, cirka 15 minuter.

3. Kör allt slätt i mixer, eventuellt med paprikorna. Häll tillbaka i kastrullen och smaka av med pressad apelsin, salt och peppar. Tillsätt eventuellt mer vätska. Om paprika utesluts, tillsätt mer morot eller potatis.

4. Gör basilika-crème fraîchen: Mixa basilikan i lite vatten och blanda den sedan med crème fraîchen. Smaka av med salt och peppar.

5. Servera soppan och låt alla ringla basilikarippel i egna mönster över soppan.



Vi skippade basilika creme fraichen (eftersom Robert inte tycker om basilika) och blandade creme fraiche med riven ingefära.



Receptet är hämtat från recept.nu.

Kommentarer
Postat av: NIKI

okeej! Natti Natti söta

2009-02-08 @ 22:15:31
URL: http://niczue.blogg.se/
Postat av: Maria

Ja jag tycker också att det var bästa programmet..gillar verkligen Sanna..=)

händer idag då?

Kram

2009-02-09 @ 07:53:48
URL: http://gossimia.blogg.se/
Postat av: niki

ussh inge kul att man råkar bränna håret, v'ilken färg ska du färga nu ? kram

2009-02-09 @ 08:24:07
URL: http://niczue.blogg.se/

Kommentera inlägget här (gäller det datorn jag har haft ute annons på så är den såld nu och jag använder inte denna blogg längre. Besök istället min nya blogg på adressen http://frokencederberg.blogg.se/):

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0